Pages

Thursday, February 3, 2011

memori bahas..part 1

aku rindu sangat nak jadi macam dulu....
pakai baju sekolah, rasa bangga apabila bergelar pelajar...

hari nie aku nak cerita sikit tentang pengalaman aku sebagai pembahas sekolah..
sejarah penglibatan aku dalam dunia bahas bermula semasa aku tingkatan tiga..individu yang telah byk mendorongku untuk memasuki dunia kepetahan ini adalah suhail anuar... entah kemana menghilangnya dia..aku pown tak tawu lar sejak dia pdh pegi interkupa...sunyi dari dunia kebisingannya  (dengan hujah dan fakta) ketika di smk jitra...

aku join bengkel petah bicara pada tahun 2008..
owang kata....apa2 benda yg kita nak ceburi sekalipun bermula dari sifar...
nampaknya..bakat yang terpendam selama ini telah berjaya dikesan..aku dihantar ke uia untuk mewakili sekolah dalam pert. debat antara sekolah2 seluruh malaysia anjuran uiam...
dalam usia yang masih setahun jagung itu, aku masih terpinga-pinga..hanya mengikuti apa sahaja yang dilakukan oleh pendebat laen..

pada waktu itu, aku maseh belum matang untuk berdepan dengan pembahas yang lebih berpengalaman dariku...MANA tidaknya.. semua pembahas datang dari sbp dan mrsm yang cukup gah...seperti SSP,MCKK, SMAP KAJANG dan sebagainya...tapi tidak mengapa..aku sahut cabaran untuk pergi ke uia untuk belajar..dan bukannya untuk menang..


haha..cuma selingan sahaja..mungkin agak janggal bagi mereka yang tidak mencintai debat...
aku tutup kisah 2008..aku buka lembaran baru, azam baru 2009..
hahaa..aku menjadi team utama?? bersama pembahas berpengalaman nur ameera faiz, aliff, afzan izzani dan mawaddah...team baru..semangat baru.. impian nak bawa balik piala pds ke bumi smk jitra... pada peringkat daerah...x nak ulas panjang..aku nest speaker..PATUT KER?? haha, ni bukan kerja aku nak menilai patut ke x..tue semua kerja hakim kan..haha..ke peringkat negeri.. sangat kelakar pada kesemua pusingan..nie pun ,mals nak citer panjg..masa semi menang lawan team smk sultan badlishah..yang telah ditewaskan oleh aku semasa gerkorama negeri..EH..AKU DOK ASRAMA KER?? haha...cerita lama tue..aku sangat best bila lwan dengan smk sultanah asma d peringkat akhir sebab ada ayam goreng upin ipin..haha

lepas tu...kami akan mewakili negeri kedah ke peringkat kebangsaan..sebelum tue..ada debat jemputan uiam lagi..TAKUTTT..kami pergi uia selamba jer..pakai track, selepar and else..TAPI tgok sekolah laen dgn blazernya...wahhh..dalam hati cakap..ni datang nak debat ke nak tayang baju..haha..do i care??
lepas pusingan kedua..kami dapt rank ke-6...what??? aku memang terkejut beruk..sampai urusetia suruh team kami untuk pilih bidang usul..sekali keluar dari mulut ameera..EKONOMI...haha, pada waktu malam nak bincang eko?? team2 laen mcm usha kami pelik jer..haha..tak kesah la kan..kami pilih jer..tapi kami pun x debat usul tue..hbis pusingan ke-6..smk jitra no. 13...satu kebanggaan la katakan..mana taknya..team sek harian biasa paling jauh datg ke uia dan sekolah pertama dari zon utara...then,,barula kami rasa dihormati oleh sekolah lain..sekolah yg lagi hebat la katakan..tapi, bukan kemasyuran yang penting...





2 comments:

  1. arep! rinduuuu sangat time kak meera sebut ekonomi tu... aku ingat lagi hg sampai demam balik tuh..haha! sukanya dok dalam team tuh:) byk nostalgia (^_^) k meera mmg berani mati sunggoh

    ReplyDelete
  2. hebat ke si ameera yang menyebut ekonomi tu?bg sy tdk. dia seorang penipu. tanya apa dia telah lakukan kepada sy selaku x-bf dia?

    ReplyDelete